четвъртък, 14 юли 2011 г.

ПОЛЕЗНИ СЪВЕТИ - КОМИСИЯ ЗА ЗАЩИТА НА ПОТРЕБИТЕЛИТЕ

По-долу написаното е публикувано в официалния сайт на КОМИСИЯ ЗА ЗАЩИТА НА ПОТРЕБИТЕЛИТЕ:

ЦЕЛИ НА КОМИСИЯТА ЗА ЗАЩИТА НА ПОТРЕБИТЕЛИТЕ ЗА 2011 ГОДИНА
1. Да осигури сигурност на пазара, чрез ефективна защита на потребителите срещу сериозни рискове и заплахи;
2. Осигуряване на по-високо ниво на защита на икономическите интереси на потребителите чрез преустановяване на различни форми на нелоялни търговски практики и други форми на злоупотреби;
3. Осигуряване на съответстващо на нормативните изисквания качество на туристическите услуги;
4. Постигане на сигурност при пазаруване в електронна среда;
5.Подобряване на ефективността в действията на КЗП, чрез координация и обмен на информация между надзорните органи на пазара.

Относно т.1 - Да осигури сигурност на пазара, чрез ефективна защита на потребителите срещу сериозни рискове и заплахи;

Какво имат предвид под "ефективна" защита? И разбира се какво се разбира под "сериозни" рискове и заплахи?
Като представител на държавата, КЗП има за цел да защитава потребителите на територията на Република България. Какво се случва, когато при създала се ситуация се обърнем към нея?
Отиваме с идеята да ни бъдат по някакъв начин защитени правата. 
  1. Няма на кой да обясним подробно какво се е случило.
  2. Дори и не си правят труда да прочетат казусната точка по подписан договор.
  3. Няма кой да ни консултира как да процедираме от тук нататък - казва ни се, че трябва да си наемем адвокат и да заведем дело.
  4. След настояване от наша страна все пак да обясним какво точно се е случило ни посъветваха да си подадем към фирмата молба-рекламация в свободен текст, която да бъде подписана от отговорно във фирмата лице/собственик, управител/, която молба ако той откажел, но в писмен вид, едва след това ние сме можели да се обърнем към КЗП и да подадем жалба срещу некоректния търговец.
С това приключи посещението в КЗП:
  • Абсолютна назаинтересованост за същността на проблема на потребителя.
  • Неспазване на целите и идеите, с които е създадена въпросната комисия.
Относно т.2 - преустановяване на различни форми на нелоялни търговски практики - вероятно неиздаването на фискална касова бележка или договор, в който права има само търговеца са "лоялна търговска практика".
Следващите 3 точки по заложения план по-скоро няма смисъл да се коментират.
А ето и какво ни съветват отново в официалния сайт на КЗП:


Определение за неравноправна клауза
Неравноправна клауза в договор, сключен с потребител, е всяка уговорка в негова вреда, която не отговаря на изискването за добросъвестност, т.е:
- клаузата не е индивидуално уговорена;
- води до значително и неоправдано неравновесие в правата и задълженията на страните;
- неравновесието е такова, че ощетява потребителя;
·  Критерии за преценка на неравноправния характер на отделни клаузи
Първият и основен сред тях изисква в договора да няма „значително и неоправдано несъответствие между правата и задълженията на страните .... в ущърб на потребителя”. Водещи критерии при преценката на несправедливостта на отделни договорни условия са:
- вида на стоките и услугите, предмет на договора;
- обстоятелствата, съпътстващи сключването на сделката;
Търговецът е длъжен да предложи на потребителя договор, какъвто той справедливо може да очаква.
Съществуват определени групи уговорки, които законът забранява да бъдат включени в договори, а ако бъде направено, то те да нямат обвързваща сила и се считат за нищожни. По правило това са клаузи, които пряко противоречат на закона или го заобикалят. ЗЗП използва понятието неравноправни клаузи. Това са клаузи или уговорки в договор сключен с потребител, които са в негова вреда, не отговарят на изискванията за добросъвестност и водят до значително неравновесие между правата и задълженията на търговеца или доставчика и потребителя.
С цел да осигури максимална защита на потребителите , ЗЗП обявява за нищожни редица клаузи, които поставят потребителя в особено неравностойно положение спрямо търговеца или създават сериозен риск за увреждане на неговите интереси. Най – общо казано, това са случаи, при които на търговеца се дава право едностранно и без обективни предпоставки да променя първоначалния договор, да определя съответствието на предадения продукт с уговорените характеристики, както и такива, които водят до блокиране на правото на потребителя да търси защита.

Към каква по-горна инстанция можем да се обърнем, за да се жалваме от незаинтересоваността и безхаберието на КЗП? Страсбург? Европейска комисия?




Няма коментари:

Публикуване на коментар